صادرات گندم ۶ برابر شد

افزایش صادرات گندم نشان می‌دهد برنامه دولت در خودکفایی تولید این محصول استراتژیک به ثمر نشسته و اکنون با وجود کاهش سطح زیر کشت میزان تولید افزایش یافته و دیگر نیازی به واردات گندم نداریم. آخرین آمار منتشر شده وزارت جهاد کشاورزی نشان می‌دهد صادرات گندم در 9 ماهه امسال ۱۳۵۱درصد نسبت به سال گذشته بیشتر شده و واردات آن با ادامه ممنوعیت، تقریباً متوقف شده است. افزایش صادرات و توقف واردات نشان دهنده بی‌نیازی کشور از واردات گندم و خودکفایی در تأمین آن است، با ادامه این روند تراز تجاری این کالا نیز روند مثبتی را نشان می‌دهد.
ایران در سال 83 یک بار به خودکفایی دست یافته بود اما با کاهش تولید گندم در دولت‌های نهم و دهم خودکفایی گندم دوباره جای خود را به واردات داد طوری که بر اساس گزارش 100 روزه دولت یازدهم توسط رئیس جمهوری در سال 92 ذخیره استراتژیک گندم در برخی  استان ها کمتر از 30 روز بود اما به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی اکنون  نه تنها تا پایان سال بلکه تا سال 97 نیز ذخایر داریم. اسماعیل اسفندیاری‌پور مجری طرح گندم در وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرده که با توجه به تولید بالای گندم در سال زراعی گذشته و ذخایر موجود در سال‌های قبل وضعیت به گونه‌ای است که نیازی به واردات گندم برای سال‌جاری نیست و حتی برای چند ماه از سال آینده نیز گندم داریم. در زمان شروع به کار دولت یازدهم کل خرید تضمینی گندم کشاورزان توسط دولت 4 میلیون و 600 هزار تن، سال 93، 6میلیون و 800 هزار تن، سال 94،  8 میلیون و 100 هزار تن و سال95،  11میلیون و 500 هزار تن بود.
بر اساس گزارش وزارت جهاد کشاورزی طی ۹ ماهه  امسال بیش از ۲۷۶ هزار و ۴۱۰ تن انواع گندم ایرانی به ارزش بالغ بر ۷۰ میلیون و ۷۸۰ هزار دلار به کشورهای مختلف صادر شده است که از نظر وزنی نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته ۱۳۵۱.۷۳درصد و از نظر ارزشی ۷۵۸.۹۸ درصد افزایش داشته است. این به معنای 6 برابر شدن صادرات گندم نسبت به مدت مشابه پارسال است اما از طرف دیگر واردات گندم تقریباً متوقف شده است. براساس همین آمار، طی ۹ ماهه  امسال واردات این محصول استراتژیک به بیش از ۶۰هزار و ۷۲۰ تن به ارزش ۱۷میلیون و ۸۳ هزار دلار رسید که نسبت به واردات بیش از یک میلیون و ۳۶۹ هزار تنی ۹ماهه پارسال ۹۵.۵۷درصد از نظر وزنی و ۹۴.۹۱ درصد از نظر ارزشی کاهش داشته است و تراز بازرگانی گندم مثبت ۵۲.۹۵میلیون دلار شده است.
وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده بود که واردات گندم به‌دلیل رسیدن ایران به خودکفایی در تولید آن، ممنوع است و تا اطلاع ثانوی هیچ نیازی به واردات نداریم. اما با وجود این ممنوعیت شاهد واردات گندم در سال‌های گذشته بودیم که امسال بشدت کنترل شده است. البته آمارها نیز نشان‌دهنده ممنوعیت و توقف واردات گندم است، چراکه در هشت ماهه امسال بیش از ۵۹ هزار و ۴۰۰ تن گندم به کشور وارد شده بود که طی یک ماه گذشته تنها حدود ۱۱۰۰تن به واردات این محصول اضافه شده است که به گفته یکی از مسئولان وزارت‌جهاد کشاورزی واردات این محصول استراتژیک مدت‌هاست ممنوع شده و اگر به‌صورت محدود و اندک وارد می‌شود به‌دلیل وجود ثبت سفارش‌های قبلی است.